Aus-British ‘China Tribunal’ revives organ harvesting
smear

A self-appointed UK-based “China Tribunal”, with no legal authority or official imprimatur, on 17 June
handed down its “final judgement” that the Chinese government has systematically mass-murdered
Falun Gong practitioners and other “prisoners of conscience” to harvest their bodily organs. Read
beyond the summary, and one soon discovers that the so-called judgement is founded not upon hard
evidence, but hearsay coupled with a brazen substitution of assumption for facts.

The Tribunal purports to have conducted its work in such a way as “to avoid prejudice or pre-
judgement falling on the People’s Republic of China [PRC]”"—including the ridiculous claim that it
evaluated its evidence while imagining that “the country concerned was not the PRC but some
imaginary country with a good human rights record”, thus pre-judging China as an abuser. And the
Tribunal’s inherent bias becomes even more obvious when one considers that it exists only because
the “International Coalition to End Transplant Abuse in China” (ETAC), an Australian-based non-
governmental organisation with links to the anti-PRC Falun Gong Movement (FGM), was miffed that
numerous governments (including Australia’s), along with international medical organisations
including the Red Cross, refused to endorse its allegations. “Had any official national or international
body pronounced authoritatively on criminality of the organ transplant practices in the PRC", the
judgement’s authors complain, “then there would have been no reason for ETAC to commission the
Tribunal.”

The Tribunal cites a small number of what it says are eyewitness and survivor testimonies of torture,
and the extraction of organs from the bodies of executed death-row prisoners. (Chinese authorities
acknowledge the latter was once standard practice, but say it was phased out beginning in 2010, and
ceased in 2015). All, however, seem to be connected to the FGM, which has a history of fabricating
such claims. As a 2006 US Congressional Research Service report released by WikiLeaks revealed, in
March that year “US Falun Gong representatives claimed that thousands of practitioners had been
sent to 36 concentration camps throughout the PRC. According to their allegations, at one such site ...
a hospital has been used as a detention centre for 6,000 Falun Gong prisoners, three-fourths of whom
are said to have been killed and had their organs harvested for profit. American [embassy] officials ...
visited the area as well as inspected the hospital on two occasions and ‘found no evidence that the
site is being used for any function other than as a normal public hospital’.”

The Tribunal attempts to validate similar claims on a much larger scale purely via statistical projection
founded on the presumption of guilt. According to its weird circular logic, the Chinese government is
simply asserted to be transplanting organs on an industrial scale, and therefore it must be murdering
people for said organs, else it could not perform so many transplants. The Tribunal reports a 2013
claim by the head of China’s organ transplantation program, that he performed “over 500 liver
transplants” in 2012; and another from the director of the Organ Transplant Institute of Peking
University—a top research facility in the field— that the institute’s hospital had “conducted 4,000 liver
and kidney transplants within a particular year”. It then cites a 2019 statistical “analysis” which
extrapolates similarly high rates of activity across not only all of China’s 146 designated transplant
hospitals, but also “a significant number of unapproved hospitals taking the total to well over 700", to
arrive at an estimate of 69,300 transplants a year, and possibly up to 100,000. And never mind that
the Red Cross agrees with China Organ Transplant Response System (COTRS) administrators that
such numbers are ridiculous: British Royal Statistical Society President Sir David Spiegelhalter “re-ran
the data analysis, and his results conformed exactly” to the original claim; thus, the Tribunal asserts
that it is “reasonable to assume that some or all of the data provided by both COTRS and the Red
Cross has been falsified”. Hardly—the fact that a statistician’s extrapolation based on the same
assumptions yielded the same result is proof of maths, not murder.

Hatchet man

The foregoing is underpinned in turn by the assumption that China must be evil, because it is an
“authoritarian” socialist state and not a “Western” liberal “democracy”. It is therefore unsurprising
that the Tribunal’s chairman and the lead author of its “judgement”, Sir Geoffrey Nice, QC, is a senior
British establishment operative who has made a career of peddling false charges against Anglo-
American geopolitical targets. As deputy prosecutor for the International Criminal Tribunal for the
former Yugoslavia, Nice initiated its 2001 prosecution of deposed Serbian/Yugoslav President
Slobodan Milosevic for war crimes and genocide in the 1990s Balkans wars. Milosevic, who died in
custody of a heart attack in 2006, was eventually exonerated. “Buried in a footnote deep in the fourth
volume of the judgment against Bosnian-Serb General Ratko Mladic”, analyst Andy Wilcoxson
reported in 2017 for the Strategic Culture Foundation, “the judges unanimously conclude that ‘The
evidence received by the trial chamber did not show that Slobodan Milosevic ... participated in the
realisation of the common criminal objective’ to establish an ethnically homogenous Bosnian-Serb
entity through the commission of crimes alleged in the indictment. ... We were told that he was the
‘Butcher of the Balkans’ but there was never any evidence to support those accusations. We were lied
to in order to justify economic sanctions and NATO military aggression against the people of Serbia.”

More recently, Nice was co-author of the infamous “Caesar Report”, which supposedly catalogued, via



images supplied by a Syrian Military Police photographer who had defected to a Qatar-backed
“opposition” group, the torture and murder of over 11,000 detainees by the Syrian government in
March 2011-August 2013. But even pro-regime-change NGO Human Rights Watch admitted in 2015
that almost half of the pictures showed dead Syrian soldiers and other victims of war-time violence. As
American investigative journalist Rick Sterling reported 4 March 2016 for Counterpunch: “There is
strong evidence some died in conflict. Others died in the hospital. Others died and their bodies were
decomposing before they were picked up. ... The accusations by ‘Caesar’ ... that these are all victims
of ‘death in detention’ or ‘death by torture’ or death in ‘government custody’ are almost certainly

false.”

Australian Alert Service 3 July 2019

Printed from http://citizensparty.org.au/print/pdf/node/419, on 26 Apr 2024 at 01:04 pm



	Aus-British ‘China Tribunal’ revives organ harvesting smear
	Hatchet man


